Hoppa till huvudinnehåll

Så gör du om kunden inte betalar

Händer det att dina kunder inte betalar? Uteblivna betalningar kan få jobbiga konsekvenser. Vi hjälper dig få koll på stegen till betalning, till exempel betalningspåminnelse, inkassokrav, betalningsföreläggande och betalningsanmärkning.

Kvinna och man in a discussion på en arbetsplats.

Om kunden inte betalar

Steg 1. Agera direkt

Om du inte får betalt i tid – agera direkt. Är det en större faktura, ring kunden och fråga vad som har hänt. I bästa fall har de bara missat… Är det mindre affärer av engångskaraktär ska du vara snabb med att få iväg en påminnelsefaktura.

Steg 4. Dags för Kronofogden

Kommer det fortfarande inga pengar är det dags att göra en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Att ansöka om ett betalningsföreläggande kostar 300 kronor (pengar som du sedan kan kräva kunden på). Om din kund inte protesterar mot kravet, och när Kronofogdemyndigheten utfärdar utslag på skulden, resulterar din ansökan i en betalningsanmärkning för en privatperson. För ett företag (juridisk person) uppstår en markering när en ansökan lämnas in, vilken är synlig i två år.

Betalningsanmärkningen förs in i ett register och visas när någon tar en kreditupplysning på kunden. Uppgifterna finns kvar i registret i minst tre år för fysiska personer och fem år för företag.

Vill du att Kronofogdemyndigheten ska hjälpa dig att driva in pengarna tillkommer ytterligare en kostnad på 600 kronor. Om inte Kronofogdemyndigheten kan förmå din kund att betala avgiften, får du en faktura på beloppet.

Om kunden bestrider fakturan

Om din kund hävdar att fakturan är felaktig och bestrider kravet, får du varken skicka något inkassokrav eller ansökan om betalningsföreläggande.

Konflikten ska då hanteras i domstol. Det betyder att du som fordringsägare ska lämna in en stämningsansökan, som beskriver vad du anser dig ha rätt att kräva av din kund och varför.

Som kund i Swedbank eller sparbankerna kan du teckna ett förmånligt avtal om inkassotjänster med Lowell. Du får snabbt hjälp med hela processen, betalar inga avgifter och får behålla hela fakturabeloppet, inklusive ränta.

Ta betalt i butik och online

Med effektiva betaltjänster gör ni det enklare för era kunder att betala!

Tips!

Tips - Så får du betalt i tid

  • Gör kreditkontroller
    Ta kreditupplysning på nya kunder och kolla er egen kredithistorik för de befintliga kunderna.
  • Fakturera och påminn i tid
    Fakturera alltid när jobbet är gjort och var snabb med påminnelsen. Får du ingen respons inom skälig tid – skicka fakturan till inkasso.
  • Välja rätt metod
    Bara omkring hälften av fakturorna som skickas med e-post betalas i tid. Sannolikheten att få betalt i tid är större om du skickar fakturan med posten. Vill du ändå mejla dina fakturor – komplettera med ett sms.
  • Var tydlig
    Fakturan ska vara klockren. Vad gäller den, vem är kontaktperson, hur och när ska den betalas.

Vad är betalningspåminnelse, inkassokrav, betalningsföreläggande och betalningsanmärkning?

Vanliga frågor

  • Vad är betalningspåminnelse?

    En betalningspåminnelse är en påminnelse från företaget eller banken om att en faktura inte är betald i tid.

  • Vad är inkasso?

    Inkasso är när en obetald skuld lämnas över till ett inkassoföretag som försöker driva in skulden.

  • Vad är inkassokrav?

    Ett inkassokrav är ett brev från inkassoföretaget som uppmanar dig att betala skulden innan ytterligare åtgärder, som Kronofogden, vidtas.

  • Vad är betalningsföreläggande?

    Ett betalningsföreläggande är ett formellt krav från Kronofogden för att driva in en skuld när den som ska betala – en gäldenär – inte betalar en förfallen skuld.

  • Vad är betalningsanmärkning?

    En betalningsanmärkning är en notering hos kreditupplysningsföretag som visar att du inte har betalat en skuld i tid.

  • Vad är kreditförlust?

    Kreditförlust innebär att en långivare eller företag inte får tillbaka de pengar som en kund är skyldig.

Andra läser också

Att ta betalt som företag – såhär kan du tänka

Står du inför valet av betaltjänst är en bra början är att utgå från den dagliga verksamheten och de behov du har. Vi har samlat några av dem.

Med koll på kassaflödet och likviditet lyckas du som företagare

Att ha koll på kassaflödet och likviditeten är avgörande för din verksamhets överlevnad och tillväxt. Men vad innebär begreppen och hur kan du optimera dem?