Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet
Vår sparbank i samhället

Bedrägeri — skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är vanliga. Tänk på att vi aldrig kontaktar dig och ber om information. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter.

Agera snabbt vid bedrägeri

Ring och anmäl bedrägeri

Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Upptäckt något onormalt i våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!

Varningstecken!

Lär dig känna igen de vanligaste varningstecknen.

  • Det är bråttom
  • Oväntad kontakt
  • De ber dig använda din e-legitimation 

Aktuellt

Logotyp för kampanjen Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du, och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Kvinna med gul t-shirt och lockigt hår står i dörren till en sommarstuga

Mer om bedrägerier på 8 minuter

Vilka är varningssignalerna för bedrägeri? Hur kan du skydda dig och vad gör du om du blivit utsatt?

Se webbinariet "Lär dig känna igen bedragarnas knep" och lär dig mer – på 8 minuter.

Leende man med grön jacka står och håller i en telefon i staden

Stoppa misstänkta bluff-sms

Nu kan du enkelt rapportera in misstänkta bluff-sms genom att vidarebefordra dem till 7726, ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer. Spara ner 7726 i mobilens adressbok redan nu.

3 sätt att skydda dig mot bedrägerier

  • Använd aldrig Mobilt BankID eller säkerhetsdosa om någon oväntat kontaktar dig.

  • Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.

  • Kontrollera och läs alltid texten som visas innan du loggar in eller godkänner något.

Om någon erbjuder dig hjälp

  • Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet. 
  • Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. 
  • Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig i förskott.
Var försiktig!

Phishing, vishing och smishing - vad är det?

Du tror att du pratar med någon du känner eller ett välkänt företag. I stället blir du lurad att göra något eller avslöja personlig information. Detta kallas för Social Engineering och kan ske på flera olika sätt. 

Vanliga bedrägerier - och hur du undviker dem

Via nätet, mejl och sms (phishing och smishing)

Via e-handelssajter

Via telefon (vishing)

Andra typer av bedrägerier

Mer information, tips och guider

Företagare? Skydda dig mot företagsbedrägerier

Har du eget företag? Som företagare kan bedrägerier få mycket större påverkan eftersom bedragaren som kommer över dina personuppgifter eller din e-legitimation ofta får tillgång till både till din privatekonomi och företagets ekonomi. Läs mer om hur du skyddar dig.

Skaffa dig kunskap

Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer. 

 

Stoppa bedragaren

Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.

Sprid kunskaper

Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.