Stark kundautentisering

SCA står för Strong Customer Authentication, på svenska stark kundautentisering (kundidentifiering). Exempel på autentisering är signering med Mobilt BankID som kräver att du anger din kod eller identifierar dig med fingeravtryck på en telefon som är knuten till dig själv, eller när du handlar med ditt kort i butik och anger din PIN-kod.

Förändringarna i korthet

  • När du betalar med kort i butik verifierar du köpet med din PIN-kod.
  • På Internet kan du oftare än idag behöva verifiera köpet med Mobilt BankID.
  • Kommer du inte ihåg din PIN-kod så hittar du den i appen under Kort. Har du inte appen behöver du beställa ett nytt kort.
  • Om du har glömt PIN-koden till ditt betal- och kreditkort kan du logga in på swedbank.se/pin med BankID och beställa en påminnelse till koden.
  • Kortbetalning där du tidigare skrivit under ett kvitto och legitimerat dig, nekas och istället krävs den en PIN-kod. Kontaktlösa betalningar (blipp) kommer fortsätta fungera precis som tidigare. 
  • I de fall en butik, både fysisk och på internet, inte följer de nya reglerna kan ett kortköp komma att nekas.

Vad behöver du göra?

Var säker på att du kan PIN-koden till ditt kort. Om du handlar på Internet se till att du har tillgång till Mobilt BankID.

Tänk också på att ditt kort måste vara öppet för internetköp när du handlar på internet. Det gör du enkelt i appen eller internetbanken under Kort.

Viktigt att tänka på

  • Lämna aldrig ut kort eller uppgifter om ditt kort till någon annan, till exempel PIN-kod, kortnummer, CVC-kod eller de koder som genereras av din säkerhetsdosa. Oavsett hur trovärdig kontakten verkar vara. Kontakta alltid oss om du är osäker.
  • Se till att vi har aktuella kontaktuppgifter till dig, som telefonnummer och e-post.
  • Logga aldrig in på internetbanken eller appen och använd aldrig säkerhetsdosa eller Mobilt BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.